Bewustzijn

Bewustzijn

Toen begin 2020 COVID-19 langzaam ons leven overnam veranderde er een hoop. Ook voor mensen in detentie. Geen bezoeken en geen fasering. Ik was kwaad en teleurgesteld. Machteloos afwachten en de onzekerheid die het bracht braken mij steeds meer op. 

Ik ben me er van bewust dat piekeren geen zin heeft en dat je in de cirkel van invloed moet blijven, maar toch merkte ik dat ik al snel met mijn gedachten afdwaalde. Nu is het zo dat je je gedachten kan trainen. 

Uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid stress die je ervaart minder van belang is dan hoe je tegen die stress aankijkt. Het is bij stress belangrijk dat je kijkt naar hoe jij stress ervaart (datgene waar je invloed op hebt). Je kan afstand nemen van stress door juist aandacht te geven aan je lichaam. Je zou jezelf eigenlijk net zo moeten behandelen als je auto (als je die goed behandeld). Bij een lege tank ga je tanken en bij een waarschuwingslampje stop je. Zo moet je ook je lichaam onderhouden. Dat kan je al doen door kleine momentjes in te lassen. Het kost je bijna geen tijd maar is wel effectief. 

Adempauze

Neem drie adempauzes verdeeld over de dag. Kies een vast moment, bijvoorbeeld tijdens de afwas. Richt je tijdens de adempauze alleen op je adem. Als je merkt dat je gedachten afdwalen breng dan de aandacht weer bij je adem. Dit zorgt ervoor dat je heel even bewust op je adem let en niet denkt aan andere dingen. In het begin voelt het een beetje onwennig maar oefening baart kunst, het werkt echt! 

Wandelen

Ik vind het heerlijk om naar buiten te gaan met de hond. Misschien heb je er geen en kan je er een lenen van je vrienden? Of ga gewoon zelf even een blokje om. Probeer terwijl je aan het wandelen bewust te zijn van de wandeling die je aan het maken bent. Focus je op het lopen of focus je op geluiden van de vogels om je heen. Het klinkt zweverig maar door dit te oefenen leer je om bewust te zijn in het moment en je aandacht vast te houden. 

Voel wat je voelt

Klinkt vanzelfsprekend, maar wat ik bedoel is dat je je bewust moet zijn van de signalen die je lichaam geeft. Door bewust na te denken over wat je voelt, zal je merken dat je er gespannen bij zit. Bijvoorbeeld dat je schouders ongeveer tegen je oren aan zitten, het klemmen van je kaken of je tong die je onbewust tegen je gehemelte aandrukt. Dit zijn kleine dingen die je doet als je stress hebt, maar als je je er bewust van bent kan je die spanningen loslaten door te ontspannen.  

Slapen

Slaap is super belangrijk om je energie-level op pijl te houden. Slapen is mijn ultieme hobby en dé perfecte manier om te ontsnappen aan de ellende van het dagelijks leven. Ben jij geen goede slaper? Probeer je gedachte op één ding te focussen: schaapjes tellen, op je ademhaling letten, denk aan iets leuks. Iedere keer als je afdwaalt begin je weer opnieuw (eigenlijk hetzelfde als de ademhaling oefening). Uiteindelijk word je daar steeds beter in en heb je dus ‘focus’ om in slaap te vallen. Bedenk daarnaast ook dat je de tijd dat je ligt te piekeren in bed beter kan besteden door te slapen zodat je energie spaart om de volgende dag te knallen. 

Als je bovenstaande tips volgt zal je merken dat je meer controle gaat krijgen over je gedachte waardoor je meer rust creëert in je hoofd.  

Wouter de Jong heeft er een heel boek over geschreven: MINDGYM: sportschool voor je geest. In dit boek werk je 12 weken lang aan het verbeteren van je mentale conditie. Het boek bestaat uit wetenschappelijke onderzoeken en praktische oefeningen. Het klinkt misschien zweverig maar dat is het boek zeker niet. Als je meer wil weten over dit onderwerp dan raad ik je aan om zijn boek aan te schaffen. Je kan het boek online bestellen als e-book of paperback.